Hogyan őrizzük meg szemünk egészségét?

2019-01-03 | Szempátia Optika

Látásunk a legfontosabb érzékszervünk, észre sem vesszük, ha megfelelően működik, ám megbetegedése esetén igazi kihívást jelentenek a legegyszerűbb mozdulatok is. Egészségére még mindig kevés gondot fordítunk, és csak akkor keresünk fel szakembert, ha már nagy a gond. Összeállításunkban egyszerű tippeket mutatunk, amik sokat segíthetnek abban, hogy megőrizzük egészségét.

 

A környezetünkből feldolgozott információk 80%-át a szemünkön keresztül érzékeljük, így rendkívül fontos, hogy minél nagyobb figyelmet fordítsunk arra, hogy sokáig megőrizzük látásunk élességét és szemeink egészségét.

Élelmiszerek jótékony hatása

A friss gyümölcsök, zöldségek mind jótékony hatással bírnak szervezetünkre, de van pár olyan, amit különösen előnyös fogyasztanunk a szemeink egészsége szempontjából.

Répa

Szinte mindenki tudja, hogy a nyers répa nemcsak a fütyülésben segít, de jót tesz a szemeinknek is. Ez a benne található béta karotinnak köszönhető, ami az A-vitamin fontos előnyaga. Az A-vitamin pedig különösen jó a szemeknek.

Leveles zöldségek

A zöld leveles zöldségekben – mint például a spenót vagy a kelkáposzta – nagy mennyiségben található lutein és a zeaxantin, ami a zöld színt is adja. Másik fontos lelőhelye a szem retinája, amiben szintén nagy mennyiségben fordul elő. Kutatások azt is megállapították, hogy e két anyag segít megvédeni szemünket a nap káros sugaraitól.

Citrusfélék

Nem újdonság, hogy a citrusfélék nagy mennyiségben tartalmaznak C-vitamint, ami elengedhetetlen az immunrendszerünk megfelelő működéséhez. Szemeink is meghálálják a megfelelő mennyiségű C-vitamint, aminek fogyasztásával csökkenthető az időskori szembetegségek kialakulásának kockázata.

Magvak

Ha már a vitaminoknál tartunk, érdemes megemlíteni az E-vitamint is, ami szintén segít az időskori szembetegségek megelőzésében. Nagy mennyiségben a csonthéjas magvakban lelhető fel, mint a mogyoró, mandula, dió, napraforgómag.

Tojás és hal

Ugyan nem zöldség vagy gyümölcs, de a tojás és a hal is kitűnő választás, hogy megőrizzük szemeink egészségét. A tojásban a levelesekhez hasonlóan magas a lutein-, illetve zeaxantin, a halban pedig magas az omega-zsírsavak aránya. Ez utóbbinak hiánya a látás romlásához és a retina károsodásához is vezethet. Heti egyszer ajánlott halat fogyasztani.

Figyeljünk magunkra!

Nemcsak szemeink épségének megóvása során fontos, hogy figyeljünk testünk jelzéseire és mindenre, ami eltér a megszokott működésétől.

Gyakran pihentessük szemeinket!

Legalább 20 percenként pillantsunk fel a monitorból, könyvünkből vagy a munkából, amit végzünk. Nézzünk olyan messzire, amennyire csak lehet és keressünk egy apróbb részletet. A fókusz váltogatása ellazítja szemeinket.

Figyeljünk a világításra

Fontos, hogy mindig megfelelő fénynél olvassunk vagy dolgozzunk. Legjobb a mennyezeti világítás. Ha hunyorognunk kell, akkor biztosan nem jó a fényforrásunk.

Olvassunk apró betűs szöveget

Szemeinket sokáig megőrzi, ha gyakorlatozunk vele. Minden nap olvassunk apró betűs szöveget, persze csak megfelelő világításnál!

Légkondi veszélyei

Nyári időszakban szinte mindenhol ér minket a légkondi, otthon, a munkahelyen és az autóban is. Ami a testünknek jól esik a forróságban, a szem nyálkahártyájának sajnos egyáltalán nem tesz jót. A túl erős klíma a szem szárazságához vezethet, ami ellen párologtatóval, a szem tornáztatásával vagy szemcseppekkel védekezhetünk.

Sérülésveszély

Biciklizés, motorozás vagy fűnyírás is mind-mind olyan tevékenységek, ami közben sérülésveszélynek van kitéve a szemünk. Sportolás közben napszemüveggel vagy sportszemüveggel, munka közben pedig védőszemüveggel óvjuk szemünket a külső behatásoktól!